ЕЙДЕТИКА НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
У своїй уяві я вільний малювати як художник. Уява важливіша за знання. Знання обмежені. Уява охоплює весь світ.
Альберт Ейнштейн
Наша пам'ять — це лише наші уявлення і нічого іншого. Якщо не знаю — не уявляю.
Євген Антощук
ЩО ТА ХТО?
Нарешті ми, учителі англійської мови, можемо легко зітхнути й упевнено сказати, що знаємо, як перетворити вивчення нових слів на цікавий і творчий процес, як значно збільшити на уроках обсяг засвоєної інформації та навчити учнів запам'ятати її, а потім відтворити без зайвих перевантажень — як фізичних, так і психологічних.
Не подумайте, що пропонується нова суперметодика. Ні, цією системою запам'ятовування успішно користувалися ще древні греки.
Називалася вона «мнемотехнікою», тобто технікою запам'ятовування (від грецького «тпетопікоп»). Придумав цю назву Піфагор Самоський (XI ст. до н. е.).
Першим, хто розподілив методи запам'ятовування на два основні напрями, був видатний російський учений А. Р. Лурія (1902—1977 рр.). Один із напрямів — мнемотехніка, в основі якої лежить вербально- логічне мислення, а другий — ейдетика (методи, що ґрунтуються на конкретно-образному мисленні).
Серед прихильників використання ейдетики - українські вчені Євген Всеволодович Антощук, керівник «Української школи ейдетики Євгена Антощука» в м. Києві та Олена Степанівна Плахтина, керівник Центру саморозвитку особистості «РАЗОМ», психолог, інструктор ейдетики в м. Рівному.
Вони знайомлять нас із ейдетикою — наукою про конкретно-образне мислення, яка є новим відгалуженням основної методики запам'ятовування з власними традиціями, методами та підходами.
Ейдетика побудована на позитивному мисленні та шанобливому, гарному ставленні до себе, інших людей і світу. Ця система разом із традиційними методами викладання англійської мови допомагає дітям утримувати в пам'яті максимум інформації за мінімальної витрати часу та зусиль. Учні, які навчаться користуватися такою методикою, завжди отримуватимуть високі бали на іспитах та уроках.
ЯК І ЧОМУ?
Кожен учитель англійської мови знає, як нелегко школярам, незважаючи на використання прекрасних навчальних посібників вітчизняних і зарубіжних авторів, запам'ятати значення нових слів, зокрема неправильних та основних фразових дієслів.
Уже через тиждень після традиційного записування нових лексичних одиниць у словник, виконання вправ, написання диктантів діти не в змозі пригадати їх значення.
Можливо, причиною є те, що сучасна молодь негативно сприймає методи багаторазового повторення, записування й зазубрювання нової лексики.
Така система навчання породжує в неї лише відразу, а також страх перед кількома тисячами слів, які потрібно вивчити, щоб успішно здати тест під час зовнішнього незалежного оцінювання.
Вчителі -ентузіасти в м. Рівному вирішили узагальнити свій досвід і видали корисну книжку — ейдетичний «Словник-тренажер найуживаніших фразових дієслів англійської мови, які цікаво вмістяться у вашій пам'яті».
У ній наведено найуживаніші фразові дієслова англійської мови, з якими слід погратися, розмалювавши відповідні малюнки. Це допоможе створити захопливі уявлення про значення цих слів, а значить, сприятиме їх швидкому запам'ятанню та успішному пригадуванню й відтворенню. Наведені нижче приклади зі словника ознайомлять вас із простим алгоритмом роботи. Однак спочатку варто засвоїти такі правила:
• нові та незнайомі поняття замінюємо схожими за звучанням знайомими поняттями;
• активізуємо власну уяву; фантазуємо.
ПРИКЛАДИ
Наприклад, якщо нам потрібно запам'ятати фразове дієслово come across («випадково зустріти когось, чітко викласти свою ідею, забезпечити когось грошима чи продукцією»), ми замінюємо його подібним українським «КуМедний КаРаСь» і з'єднуємо з головним поняттям у зв'язне речення:
«КуМедний КаРаСь ВИПАДКОВО ЗУСТРІВ ца- рівну-жабу й відразу ВИКЛАВ їй свою ІДЕЮ про те, що він ЗАБЕЗПЕЧУВАТИМЕ її впродовж усього життя харчами та вбранням».
Додаємо до цієї розповіді чорно-білий малюнок
і просимо учнів на лініях зображення записати англійську фразу. Причому робити це треба зліва направо або зверху вниз (це допоможе в потрібний момент швидко пригадати правопис слова чи фрази).
Потім розфарбовуємо малюнок кольоровими олівцями, що сприятиме міцному запам'ятанню фрази та її перекладу.
Це може здатися дивним, однак описаний метод заснований на тривалих фізіологічних дослідженнях і експериментах. Шлях, який одноразово проходить пам'ять, згадується дуже легко та швидко, якщо головний предмет чи поняття вже відомі.
Повернемося до наведеного прикладу: коли потрібно буде згадати значення фрази come across, у вашій уяві, звичайно, постане образ «кумедного карася».
І це, безперечно, нагадає вам, як він випадково зустрів царівну-жабу і, не стримавшись, відразу виклав ідею про те, що має намір забезпечувати її харчами та гарним вбранням.
ПОРАДИ
Ви легко відтворили інформацію, тому що гралися, уявляли та фантазували. Уміння уявляти й фантазувати допомагає легко сприймати, а потім і відтворювати цікаву для нас інформацію. Було б дуже добре, якби в школах ми не тільки давали учням знання, але й показували, як без напруження сприймати й відтворювати їх.
Варто лише налаштуватися на уявляння, а не запам'ятовування. Згадайте, шановні колеги, той час, коли, ви були студентами. Багато навчальних дисциплін зазубрювали, а одразу після іспиту з великим полегшенням «відмовлялися» від «набутих» знань.
Працюючи в школі, ми, на жаль, повторюємо той самий невдалий сценарій:
• Запам'ятайте!
• Вивчіть!
• Зосередьтеся!
• Слухайте уважно!
• Запишіть слова в словник і вивчіть їх!
Можливо, слід діяти по-іншому? Наприклад, радити:
• Уявіть собі!
• Фантазуйте!
• Розслабтеся!
• Намалюйте нові слова й пограйтеся ними!
Така ситуація однозначно дає учням змогу комфортно здобувати нові знання. Діти отримують задоволення від такого навчання, конкурують тільки із собою вчорашнім і завжди виграють у цьому змаганні.
Дорогі колеги, складність описаної методики полягає лише в тому, що вона незвична. Її перевага: вимагає невеликих витрат часу для того, щоб навчити учнів засвоювати нові слова, уявляючи їх значення й образи-асоціації. Знання будь-якої мови (у тому числі й рідної) — це система уявлень про вимовлене й написане.
КОРИСТУЙТЕСЯ ГРОЮ
Для ефективності можна застосовувати нові методи на факультативних заняттях, а використовувати отримані знання й відпрацьовувати стійкі навички — під час виконання домашнього завдання, у вільний час, у щоденному житті. Починати слід із засвоєння своєрідної абетки, інакше ми не зрозуміємо, як діє система.
Ми ж не дамо спортсмену-початківцю піднімати п'ятидесятикілограмову штангу! Так і тут: існують закономірності, які сприймаються паралельно з основними методами навчання, допомагаючи водночас швидше й ефективніше запам'ятовувати лексичний матеріал.
Уявляйте, фантазуйте та малюйте так, як відчуваєте, прислухаючись до порухів своєї душі. Така гра є працею, але в жодному разі НЕ ВАЖКОЮ. Учень грає в неї щоразу швидше, спритніше — і, як наслідок, під керівництвом учителя запам'ятовує за 40 годин до 2000 слів!
Запропонуйте використовувати піктограми, опорний план-конспект і малюнок для швидкого запам'ятовування віршів, пісень і текстів — знову ж таки за допомогою уяви, яка розтоплює кригу нерозуміння, труднощів, перетворює складне на просте. А справа, яка виконується з натхненням, засвоюється швидко, запам'ятовується міцно, уявляється яскраво й тому пригадується легко.
Тож, шановні колеги,спробуйте використати методи ейдетики для вивчення англійських слів — і, можливо, ваші учні успішніше справлятимуться з різними завданням при вивченні англійської мови.
Немає коментарів:
Дописати коментар